Biztonságos túrázás kétkeréken!

Biztonságos túrázás kétkeréken!

Túrázás kétkeréken

A kiépített bicikliút-hálózatnak köszönhetően ma már biztonságos körülmények közé lehet akár egy hosszabb lélegzetű bringatúrát is megszervezni. Azért annak, aki ilyesmire adja a fejét, a jó erőnléten és az okosan felpakolt hátizsákon kívül egy műszakilag fitt kerékpárra is szüksége van. Az egyértelmű, hogy egy biciklitúrának nem szabad nekivágni értő vezető nélkül, főként, ha mi magunk nem vagyunk tisztában a közúti biciklis közlekedés szabályaival. Elvégre útközben több szakaszon is autók, sőt, akár kamionok mellett fogunk elhaladni, számos kereszteződéssel és körforgalommal kell megküzdeni, ez pedig stresszhelyzetet jelent. A stresszhelyzetekre pedig jellemző, hogy az érzékelés beszűkül, a gyakorlatlan bringás egészen biztosan nem fog tudni higgadtan dönteni. Az is előfordul, sőt szinte biztosan megtörténik ha többnapos bringatúrára megyünk, hogy el kell hagynunk a bicikliút nyújtotta biztonságot. Ahhoz, hogy a biciklitúránk ne balesettel végződjön, hogy pozitív élményként emlékezzünk rá, fel kell készülni testben és lélekben egyaránt, ahogy a bringát is fel kell készítenünk. Nézzük hát, hogyan tehetünk a legtöbbet a biztonságunk érdekében.

Bringa és bringás egy test, egy lélek

Azoknak, akik egyáltalán nem bringáznak, vagy nem rendszeresen, talán túlzásnak tűnhet a fenti kijelentés. A valóságban azonban egy ismeretlen biciklire felülni és bevállalni akárcsak egy órányi tekerést is, több mint kockázatos. A biciklinek ugyanis tökéletesen kell illeszkednie a biciklis testalkatához. Ők ketten egy összeillő párt alkotnak, kompromisszumok nélkül. Minden engedmény a biciklizés élményét rontja, ráadásul adott szituációban balesetet kiváltó rizikótényezővé válhat.

Azt, hogy milyen bringát választunk, elsősorban a testalkatunk, másodsorban pedig az igényeink határozzák meg. A hozzánk passzoló bringa méreteit online mérettáblázat és kalkulátor segítségével könnyedén kideríthetjük. Ha pedig kifejezetten vásárlás közben szeretnénk belőni a pontos méretet, az iOS és Android operációs rendszerre is letölthető Size my Bike applikációval megtehetjük.

Milyen típusú biciklit vegyünk?

Itt jön a képbe az, hogy milyen célt és sorsot szánunk a biciklinek. Nézzük hát, a választékot!

MTB (mountain bike)

Hazánkban a kilencvenes években kezdett népszerűvé válni az MTB, melynek nevéből következtetni lehet ugyan a használat céljára, de nyilván nem csak és kizárólag hegymenetben fogunk vele kerékpározni. A monti ugyanis tökéletes választás azok számára is, akik sűrűn közlekednek földúton, nehéz terepen, vagy olyan helyen élnek, ahol különböző fokozatú kaptatók kihívásaival kell megküzdeni a bringának a hétköznapokban. Sokan azért választják a montit, mert viszonylag széles, barázdált, nagyméretű kerekeinek köszönhetően stabil, biztos a fekvése és úttartása, a teleszkópok pedig jól alkalmazkodnak a változó terepviszonyokhoz, aminek akár a városi közlekedésben és az országúton is nagy hasznát vesszük, ismerve a hazai utak minőségét. Átlagos nyeregállás és alacsony/középmagas kormányszerkezet jellemzi.

Trekking kerékpár

A trekki szintén hű a nevéhez, hosszabb lélegzetű utazásokhoz, városi és országúti közlekedésre egyaránt alkalmas túrabringa. A földutat kevésbé kedveli, de a döngölt fajtával megbirkózik, a kátyús-gödrös földutakat viszont inkább kerüljük el vele. Kényelmes ülőfelület és stabil, masszív váz jellemzi, alacsony nyeregállása és emelt kormányszerkezete miatt nem kell mélyen előrehajolni, mint például a monti, vagy az országúti (verseny) kerékpár esetében.

Városi kerékpár

A városi közlekedésre tervezett kerékpár széles, kényelmes üléssel és magasított kormányszerkezettel rendelkezik, de egy-két órás tekerésnél többet ne akarjunk tőle, és főként ne hajszoljuk bele egy bringatúrába, ezeket a típusokat nem erre találták ki. Cserébe megbízható és gondos partnerünk lesz, megkönnyíti számunkra az életet, megspórolja a BKV-bérletet, ráadásul, ha mindennap igénybe vesszük a szolgálatait, fitten tartja a keringésünket, izmainkat és gondoskodik az ízületeink karbantartásáról is.

Cruiser kerékpár

A városi kerékpár különleges formatervezésű testvére. Esetében szintén nem az óriási teljesítmény a cél, hanem a legmagasabbfokú kényelem biztosítása a városi tekerés során. Szintén széles nyereg és magas kormányszerkezet jellemzi, stabil és egyedien formázott vázszerkezete látványos és különleges stílust képvisel. Tökéletesen alkalmas a bevásárlás, szomszéd- és családlátogatás lebonyolítására, vagy tenni vele egy-két kört a Margitszigeten egészségmegőrzés céljából.

Cross kerékpár

Igazi élménykerékpár, aminek főként könnyű terepen vesszük hasznát. Az első teleszkóp tökéletesen alkalmazkodik a döcögős útviszonyokhoz is. Keskenyebb, sportosabb nyereggel rendelkezik, könnyű váza már a sebesség bűvöletében élők számára nyújt belépő szintet.

Országúti kerékpár

A leánykori nevén versenykerékpárnak nevezett csoda hiperkönnyű vázzal és csekély légellenállással támogatja azokat, akik a sebességért szeretnek bringázni. Magas állású, keskeny nyereg, karcsú kerekek és alacsony kormányszerkezet jellemzi, és egészen biztosan bele kell majd dőlni a hajtásba. Kizárólag a jó minőségű, aszfaltozott utat szereti, véletlenül se hajtsunk vele nehéz terepen, ha nem szeretnénk már az első túra után rögtön a bringadokinál kikötni.

Cyclocross kerékpár

Kiállása miatt első pillantásra azt hihetnénk, hogy versenybringát nézünk, ám közelebbről látható a különbség: a szélesebb, bordázott gumi. Ebből következik, hogy a cyclocross ugyan versenykerékpár, de nehezebb terepre tervezték, ezért képes megbirkózni például az őszi-téli szezon esőtől felpuhult, sáros terepviszonyaival is, ellentétben a kifejezetten aszfaltra tervezett országúti kerékpárral.

Pedelec

Emelkedőn, kaptatón, hegymenetben elektromos rásegítéssel működik, így azok számára is elérhetővé teszi a kétkerekes túra élményét, akik állóképesség híján, vagy életkoruk okán nem lennének képesek teljesíteni. Egészségmegőrzés céljára kifejezetten alkalmasak életmódváltás során, például túlsúly esetén, vagy idősebbek számára. Városi, túra és hegyi kivitelezésben egyaránt kapható típus.

Fatbike

A biciklik nehézsúlyú bajnokaként ez a bringa könnyedén maga alá gyűr bármilyen nehéz terepet, legyen az hó, homok, csúszós szikla, vagy bokáig érő sár. A fatbike masszív jószág, a bringák nehéztüzérsége, ám megjelenéséhez képest meglepően könnyű. Extrém széles kereke akár a 16 centit is elérheti. Egy országúti típushoz hasonlítva olyan, mint egy robosztus brabanti a karcsú arab telivérhez képest. Ha igazi felfedezésre vágyunk és járatlan utak felé indulnánk, akkor a fatbike lelkes és megbízható támogatása mellett megjárhatjuk a hegyeket-völgyeket, mégpedig kompromisszumok nélkül, hiszen 2014 januárjában Daniel P. Burton egy fatbike kerékpár nyergében érte el elsőként a világon a Déli-sarkkört!

Irány a túra? Még nem!

Ha megvan a célnak megfelelő bringa ami passzol a méretünkhöz, akkor se vágjunk csak úgy bele a túrázásba. Sokan gondolják, hogy a bicikli az két kerék, egy nyereg és egy kormány, ám a valóságban ennél jóval több kell a biztonságos biciklizéshez.

A fent említetteken túl szükség van:

  • első-hátsó fékre,
  • egy csengőre – nem, nem ciki, és nem mamis, hanem létszükséglet,
  • egy fehér fényt adó lámpára,
  • egy piros fényt adó lámpára,
  • két fényvisszaverőre,
  • az első keréken legalább két db borostyánsárga színű küllőprizmára.

A fék ugyan alaptartozék egy biciklin, de vásárlás után azért nézessük át szerkezetileg a biciklit, hiszen a szaküzletekben talán, a plázák kínálatában viszont tutibiztos, hogy nincsenek jól beállítva műszakilag a gépek. A fék, a sebességváltók, a lánc, a teleszkóp, egyszóval minden apró részlet fontos, hiszen adott esetben az életünket menti meg a műszakilag jól beállított kerékpár. A jólláthatóságot támogató kiegészítőket, akkor is ha gyárilag van a biciklin, cseréljük le. Amiket a boltokban rátesznek, az esetenként rossz minőségű, maximum a külcsín szempontjait teljesítő kiegészítők.

A bringás kiegészítők alapértelmezett eszközein túl számos lehetőségünk van arra is, hogy a biztonságos és balesetmentes közlekedés érdekében praktikus és stabil biciklis tartót szerezzünk be az okostelefonunk számára. Túrázáshoz eleve olyan védőtokot érdemes választanunk, ami vízálló, hiszen az időjárás bármikor rosszra fordulhat, ezért célszerű a vízálló tokok befogadására is alkalmas mobiltelefontartót választani. Amikor biciklis tartót vásárolunk, vagy a telefonunk saját márkájához illőt válasszunk, például a kifejezetten iPhone telefonokhoz tervezett tartót, vagy univerzális biciklis tartót, ami befogad mindenféle okostelefon modellt csupaszon, vagy tokkal együtt.

Figyelem!

Kerékpáros okostelefontartó esetében vásárlás előtt minden esetben győződjünk meg arról, hogy az adott tartó milyen méretű mobiltelefon befogadására alkalmas.

Kész a bringa, indulhatunk?

A válasz pedig: nem, még mindig nem. Abban az esetben biztosan nem, ha csak annyit tudunk a KRESZ-ről, hogy az autósoknak kötelező vizsgatétel. Sajnos a biciklizéshez nem kell jogosítvány, ami a balesetek számát tekintve erős hiányossága a hazai szabályozásnak. Igaz ugyanakkor, hogy a baleseteknek csupán 44%-a róható fel a bringásoknak.

Igen, kedves autósok, a közhiedelemmel ellentétben, a balesetek javarésze annak tudható be, hogy az autósoknak fogalmuk sincs arról, hogy például milyen távolságra kell előzni egy biciklist.

A teljesség kedvéért eláruljuk: minimum másfél méter a biztonságos előzés távolsága, és a biciklis nem azért nem húzódik le jobbra, és marad középen, mert ki akar tolni az autóssal, hanem így jelzi, hogy nem biztonságos az útszegély a bicikli számára. Tekintve a hazai utak állapotát, ezen egy cseppet sem kéne meglepődni.

Tehát, a biciklis hiába ismeri a KRESZ-t és a közúti bringázás szabályait, valamint a kézjelzéseket, ha az autó sofőrje ráhúzza a kormányt a biciklisre, vagy másfél méteren belül előz és/vagy nem ismeri a kerékpáros kézjelzéseket.

Az ellentét, ami a biciklisek és az autósok között feszül, valójában nem mérhető a kárhoz, amit okozhat. A közlekedési partnerség itt életet menthet, amiben a bringásnak ugyanolyan felelőssége van, mint az autósnak.

Íme hát, a megengedett és betartandó sebességadatok:

  • járda: 10 km/h. Ahogy arról a profi kerékpárosok szoktak nyilatkozni: “A járdán vendégek vagyunk, viselkedjünk is úgy.”
  • lakott területen belüli gyalogosforgalom számára fenntartott felület: 10km/h. Ezen nem kizárólag a járdák értendők, hanem például az autós forgalom elől elzárt parkok, terek is.
  • lakott területen belüli közúti autós forgalom úttesten: 40 km/h kerékpárossávban: 30km/h,
  • lakott területen belüli bicikliúton és sávban: 20km/h,
  • lakott területen kívüli közúti forgalomban, azaz az úttesten: 50km/h feltéve, ha van bukósisak és nem szállít utast a kerékpáros, 40km/h, ha nem visel sisakot és/vagy utast szállít.
  • lakott területen kívüli bicikliúton (nem sávban!): 30km/h, sávban 20km/h,

A sebességhatárok betartásában hatékony támogatást ad egy kifejezetten biciklis sebességmérő, ami a megtett távot és az eltelt időt is méri.

Kerékpárút és kerékpársáv közti különbségek

  • az önálló kerékpárút: az úttesttől elválasztott, kerékpárosok közlekedésére szolgáló út, lehet egy- és kétirányú is, a közlekedési rendszabályokban foglaltak szerint kell rajta haladni.
  • a nyitott kerékpársáv: ugyanaz mint az előző, azzal a változtatással, hogy azt egyéb járművek is igénybe vehetik a kerékpárosok megzavarása nélkül, illetve szükség esetén a kerékpáros is elhagyhatja azt,
  • a kerékpársáv és a kerékpáros nyom: jelzi az úttesten a kerékpárosok számára ajánlott pozíciót, illetve a többi közlekedő számára jelzés, hogy ott kerékpárosokra kell számítani; egyébként nem kötelez semmire. Minden esetben egyirányú és a menetirány szerinti kötelező haladási irány betartására kötelezi a bicikliseket.
  • elválasztott gyalog- és kerékpárút: értelemszerűen egymástól elválasztott felfestés az alapvetően egyirányú gyalogos forgalom célját szolgáló útfelületen. A gyalogosok számára ugyanúgy betartandó a kötelező haladási irány, azaz a kerékpárosútra átlépni körültekintés nélkül balesetveszélyes, éppen ezért kerülendő.
  • nyitott gyalog- és kerékpárút: nincs felfestés, jelzőtábla viszont igen, ami arról informál, hogy az adott útszakaszon gyalogosok és kerékpárosok egyaránt közlekedhetnek. Mindenki részéről fokozott odafigyelést igényel.

Személyi felszerelés

A személyi felszerelés tartalmazza a ruházatot, a megfelelő cipőt, a biztonsági és elsősegély felszerelést, térképet, illetve egy minimum szerszámkészletet az esetenként előforduló szerelési munkákhoz. Természetesen megfelelő mennyiségű folyadék és útravaló nélkül nem szabad elindulni, hiszen a bringázás fizikai munka, bármikor szükségünk lehet egy kis szénhidrátbevitelre, vízre pedig méginkább. (Nem biztos, hogy belátható időn belül odaérünk egy vendéglőhöz, vagy büféhez.) A folyadék legyen mindig kéznél egy biciklire rögzíthető kulacsban.

A teljesség igénye nélkül a következőkre kell odafigyelni, a felszerelés összeállításakor:

Végül, de nem utolsósorban, mivel a teljes fejhallgató/füles viselése nem javasolt bringázás közben, használjunk inkább bluetooth mono headsetet, illetve a túratársainkkal való, a telefonnál és fülesnél ezerszer gyorsabb vizuális kommunikációra célszerű elsajátítani a bringás kézjelzéseket, melyekről részletes tájékoztatást szerezhetünk az interneten.

Most már indulhat a bringatúra!